model de subiect pentru teză, semestrul I

Lucrare scrisă la limba și literatura română pe semestrul I

clasa a XII-a

SUBIECTUL I                                                                                       (60 de puncte)

Citește cu atenție următorul text:

Cu mâna stângă ți-am întors spre mine chipul,

sub cortul adormiților gutui

și de-aș putea să-mi rup din ochii tăi privirea,

văzduhul serii mi-ar părea căprui.

 

Mi s-ar părea că deslușesc, prin crenge,

Zvelți vânători, în arcuiții lei

din goana calului, cum își subție arcul.

0, tinde-ți mâna stângă către ei

 

 

și stinge tu conturul lor de lemn subțire

pe care ramurile I-au aprins,

suind sub luna-n seve caii repezi

ce-au rătăcit cu timpul, pe întins.

 

Eu te privesc în ochi și-n jur să șterg copacii

În ochii tăi cu luna mă răsfrâng

… și ai putea, uitând, să ne strivești în gene

dar chipul ți-l întorn, pe brațul stâng.

Nichita Stănescu, Luna în câmp

 

Redactează, pe baza textului de mai sus, răspunsuri pentru fiecare dintre următoarele cerințe:

  1. Precizează câte un sinonim contextual pentru cuvintele: (au) rătăcit și văzduhul.       5 p.
  2. Indică rolul punctelor de suspensie în ultima strofă a poeziei.                10 p.
  3. Scrie un enunț cu sensul conotativ al cuvântului sevă .                                                  5 p.
  4. Identifică două mărci lexico-gramaticale prin care se evidențiază prezența eului liric în textul dat. 5 p.
  5. Explică semnificația a două figuri de stil diferite, identificate în a treia strofă a poeziei.     5 p.
  6. Menționează două teme/motive literare care se regăsesc în textul dat. 10 p.
  7. Prezintă semnificația titlului, în legătură cu textul citat. 5 p.
  8. Comentează, în 6-10 rânduri, o strofă a poeziei, prin evidențierea relației dintre ideea poetică și mijloacele artistice.                                                         10 p.
  9. Ilustrează una dintre caracteristicile limbajului poetic (de exemplu: expresivitate, ambiguitate, sugestie, reflexivitate). 5 p.

SUBIECTUL al II-lea                                                                (30 de puncte)

Scrie un eseu de tip argumantativ, de 15-20 de rânduri, despre pesimism  , pornind de la ideea identificată în următoarea afirmație: „Pesimismul nu este o viziune asupra lumii, ci ocuparea unei poziţii strategice în faţa imprevizi­bilului”.  (Gabriel Liiceanu, Ușa interzisă)

Atenție! În elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:

  • să respecți construcția discursului de tip argumentativ: structurarea ideilor în scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimării unei aprecieri;
  • să ai conținutul și structura adecvate argumentării: formularea ipotezei/a propriei opinii față de ideea identificată în afirmația dată, enunțarea și dezvoltarea corespunzătoare a două argumente adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente;
  • să respecți normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie și de punctuație).

Notă! Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu. Timp de lucru, 60 de minute.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s